Podobno kiedyś Nienacki został
skrytykowany za to, że jest słabym pisarzem, więc pisze książki dla młodzieży.
W odpowiedzi pisarz stwierdził, że gdyby ów krytykujący miał świadomość, jak
trudno pisze się książki dla młodzieży, to nigdy by tego nie powiedział.
Książka „Pan samochodzik i
tajemnica tajemnic” pozwala spojrzeć na Pragę czeską z innej perspektywy.
Podążając śladem, dawnych alchemików poszukujących kamienia filozoficznego,
magów uprawiających kabałę, możemy również poznać współcześnie istniejące
zabytki i dzieła sztuki.
Wstęp
Muzeum historyczne w Sanoku. Poza
opisywanymi przez Nienackiego zbiorami ikon, można tu również zwiedzić galerię
jednego z najlepszych polskich malarzy współczesnych Zdzisława
Beksińskiego.
Ikona w muzeum w Sanoku –
przykład szkoły halickiej. Malarstwo to rozwinęło się w XIV w. na terenie
południowo-wschodnich obszarów Polski, Rusi Czerwonej i Podkarpacia. Głównymi
ośrodkami były Lwów i Przemyśl. Charakterystyczne cechy to: skłonność do
bajkowej fantastyki, przejrzysta monumentalna kompozycja, mocny soczysty koloryt,
renesansowe detale i głębia perspektywiczna – czego nie ma lub bywa wręcz
zabronione w innych miejscach i kulturach, gdzie maluje się ikony.
Rozdział 3
Praga
Widok na Hradczany.
Praga – stolica i
największe miasto Czech, położone nad Wełtawą. Dzisiejsza Praga powstała w 1784
r. z połączenia pięciu niezależnych, lecz powiązanych ze sobą miast, których
początki sięgają średniowiecza: Starego Miasta, Nowego Miasta, Josefova, Małej
Strany i Hradczan
– siedziby władców czeskich. Od 1992 r. zabytkowe centrum miasta
znajduje się liście światowego dziedzictwa
UNESCO.
Ogrody Wyszehradu.
Ze względu na bogactwo atrakcji,
należy do najchętniej odwiedzanych miast Europy. Praga jest ośrodkiem
administracyjnym, przemysłowym, handlowo-usługowym, akademickim, turystycznym i
kulturalnym o znaczeniu międzynarodowym. Jest siedzibą większości czeskich
urzędów centralnych - w tym parlamentu, prezydenta i rządu. Stanowi
najważniejszy w skali kraju węzeł drogowy i kolejowy, posiada również międzynarodowy
port lotniczy i sieć metra. Liczba ludności miasta wynosi 1 226 697 osób,
natomiast powierzchnia – 496 km².
Widok na Małą Stronę
- Malá Strana.
Pierwszymi mieszkańcami tych
terenów były osiedlające się tu od ok. 500 roku p.n.e. plemiona celtyckie.
Zostały one później wyparte przez germański lud Markomanów.
Pierwsze plemiona słowiańskie przybyły na te tereny ok. 500 roku. Ok. 800 roku
do władzy doszła dynastia Przemyślidów,
którzy założyli tu miasto. Wznieśli oni dwie warowne osady: Zamek Praski i Wyszehrad. Od 973 roku Praga była siedzibą
pierwszego biskupstwa na tych terenach, podległego
metropolii mogunckiej.
Szczególny rozkwit miasto osiągnęło za rządów Karola IV. Założył on tu pierwszy w środkowej
Europie uniwersytet – Carolinum, a Praga po założeniu Nowego
Miasta w 1348 r. stała się największym miastem Europy na północ od Alp. W roku
1344 praskie biskupstwo zostało podniesione w hierarchii kościelnej do rangi
arcybiskupstwa. W 1419 w mieście doszło do słynnej defenestracji – czyli wyrzucenia przez okno
miejskich rajców (wojny husyckie).
Kwadrat magiczny – tablica składająca się z n wierszy i n kolumn, w którą wpisano nie powtarzające się dodatnie liczby naturalne w ten sposób, że suma liczb w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdej przekątnej jest taka sama. Kwadraty magiczne nie mają żadnego zastosowania naukowego, ich układanie jest rodzajem rozrywki matematycznej, może być ich nieskończenie wiele.
Pomnik Jana Husa.
W 1618 roku podobne wydarzenie
(wyrzucenie przez okno namiestników cesarza) stało się bezpośrednią przyczyną wojny trzydziestoletniej. W wyniku klęski
czeskich protestantów na Białej Górze w 1620 Praga jako stolica Królestwa
Czech i całej Korony Czeskiej utraciła swoje znaczenie i przez długie lata
pozostawała w cieniu Wiednia. W tym też okresie społeczność niemieckojęzyczna
odgrywała w mieście rolę dominującą,
zaczęło się to zmieniać dopiero w XIX wieku, podczas czeskiego odrodzenia
narodowego. W 1848 roku doszło do powstania (w czasie Wiosny
Ludów). Pod koniec XIX wieku wybudowano wiele reprezentacyjnych budynków;
następowało powolne odzyskiwanie znaczącej pozycji miasta w monarchii
Habsburgów. W tym czasie Praga była już dwujęzyczna, a Czesi i Niemcy
funkcjonowali praktycznie równolegle (podwójne – czeskie i niemieckie – były
uczelnie, teatry itp.). Na przełomie XIX i XX wieku w ramach asanacji
praskiej dokonano całkowitej przebudowy Josefova i Podskalí, niszcząc przy
tym wiele cennych historycznych obiektów. W 1918 Praga została stolicą nowo
utworzonej Czechosłowacji. W 1968 roku była
główną areną praskiej wiosny. W roku 1993 po odłączeniu się Słowacji,
miasto zostało stolicą Czech.
Złota
Uliczka - ulica w Pradze w dzielnicy
Hradczany.
Dawniej nazywała się ulicą Złotniczą, gdyż była prawdopodobnie siedzibą
miejscowych złotników – Żydów pracujących dla skarbu, znajdujących w ten sposób
schronienie za murami zamku. Powstała między romańskim i późnogotyckim
obwarowaniem północnej części zamku. Do zamkowych łuków muru obronnego,
dobudowano małe domki. Według legend tutaj pracowali poszukujący kamienia
filozoficznego alchemicy za czasów Rudolfa II. Najprawdopodobniej jednak zajmowali
je członkowie straży zamkowej. Później na Złotej Uliczce mieszkała praska
biedota. W XX w. uliczka zmieniła charakter. W domku nr 22 w 1917 r. pisał
swoje dzieła Franz Kafka. Po drugiej wojnie światowej domki
przestały służyć jako miejsce zamieszkania – w latach 50. XX w. wysiedlono
ostatnich mieszkańców. Obecnie znajdują się w nich oryginalne sklepiki, galerie
i wystawy, przyciągające uwagę licznych turystów. Po zachodniej stronie uliczki
stoi cylindryczna Biała Wieża, której dolna część służyła aż do połowy XVIII w.
jako więzienie i katownia. Więziony tu był m.in. XVI-wieczny angielski alchemik
Edward
Kelley. Dzisiaj wstęp na Złotą Uliczkę jest płatny.
Edward Kelley – angielski alchemik. Przez
pewien czas pracował w Pradze na dworze króla Rudolfa II. Był współpracownikiem
Johna Dee.
Twierdził, że odkrył Kamień filozoficzny – substancję pozwalającą
zamieniać metale nieszlachetne w złoto. Uważany był za medium, czyli osobę
posiadającą umiejętność wzywania duchów i aniołów za
pomocą kryształowej kuli. Wkrótce po śmierci jego osobę zaczęła otaczać
tajemnica i legenda. Urodził się prawdopodobnie 1 sierpnia 1555.
Przypuszczalnie terminował jako uczeń w aptece, aczkolwiek niektóre źródła
mówią o tym, że był notariuszem. Historycy przypuszczają, że mógł studiować na Uniwersytecie
w Oksfordzie, pod nazwiskiem Talbot. Znał łacinę i podstawy greki.
Prawdopodobnie stanął pod pręgierzem w Lancaster za fałszerstwo (legenda mówi,
że obcięto mu oboje uszu i dlatego nosił długie włosy). Kelley poznał Johna Dee w
1582 roku. W tym czasie Dee podejmował nieudane próby kontaktowania się z
aniołami. Kelley pokazał mu swoje zdolności w tym zakresie i zaimponował mu na
tyle, żeby stać się jego stałym współpracownikiem w latach 1582 – 1588. Po
upływie około roku współpracy Kelley ujawnił książkę o alchemii – The Book
of Dunstan oraz tajemniczy czerwony proszek, które rzekomo znalazł w
Northwick Hill, wiedziony przez jakiegoś "ducha". Kelley wierzył, że
za pomocą proszku (którego sekret miała ukrywać księga) stworzy możliwość zamiany
metali nieszlachetnych w złoto.
Kwadrat magiczny – tablica składająca się z n wierszy i n kolumn, w którą wpisano nie powtarzające się dodatnie liczby naturalne w ten sposób, że suma liczb w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdej przekątnej jest taka sama. Kwadraty magiczne nie mają żadnego zastosowania naukowego, ich układanie jest rodzajem rozrywki matematycznej, może być ich nieskończenie wiele.
Rozdział 6

Pomnik św. Wacława
na Placu św. Wacława
- dziś jest to główna arteria praska. Zarówno w dzień, jak i w nocy, tętni życiem
kulturowym, towarzyskim oraz handlowym. Plac został wytyczony w 1348 r. z
inicjatywy Karola IV. W czasach średniowiecza z racji
odbywającego się tu od 1362 r. handlu końmi zwany był Końskim Targiem (od 1877 r.
handlowano tu zbożem). Z czasem, z targowiska, plac stał się areną ważnych
wydarzeń politycznych. Był miejscem historycznych wydarzeń w latach: 1918,
1945, 1948, 1968, a
także aksamitnej rewolucji w 1989, gdy na placu
gromadziły się setki tysięcy demonstrantów, żądających demokratyzacji
Czechosłowacji.

Muzeum Narodowe w
Pradze przy placu św. Wacława. Tuż za pomnikiem św. Wacława.
Most Karola. Jest
to najstarszy zachowany most kamienny świata. Jeden z najpiękniejszych
średniowiecznych mostów w Europie. Najbardziej rozpoznawalny symbol Pragi. Most
ma prawie 516 m
długości i ok. 9,50 m
szerokości. Oparty jest na 16 filarach. Nazwa Most Karola przyjęła się dopiero
od mniej więcej 1870 roku. Do 1741 r. był jedynym mostem na Wełtawie. Most jest
obecnie otwarty tylko dla ruchu pieszego. Budowę rozpoczęto w 1357 r. 9 lipca o
godz. 5.31, co tworzy magiczny układ cyfr – 1357 9 7531 – czytany tak samo z każdej strony. Układ został wybrany
precyzyjnie przez astrologów tak, aby magia liczb chroniła most i pozwoliła mu
przetrwać wieki. Jak widać magia ta działa – most stoi do dzisiaj.
Figura św. Jana
Nepomucena stojąca pośrodku mostu. Według legendy, dotknięcie
płaskorzeźby pod posągiem przynosi szczęście. Sądząc po wypolerowanym
metalu zainteresowanych nie brakuje.
Brama Mostowa jest najpiękniejszą budowlą tego typu w Europie.
Wzniesiona została u schyłku XIV w. jako część obwarowań praskiego Starego
Miasta. W wieży znajdowała się brama, którą zamykano żelazną kratą. Na wieżę
można wejść i zobaczyć panoramę
Mostu Karola, Hradczan i Starego Miasta. Za bramą widoczne jest Clementinum.
Clementinum – stanowi jakby
przedłużenie Mostu Karola i po zejściu z niego początek Starego Miasta. Jest to
barokowy budynek dawnego kolegium jezuickiego. Obecnie mieści się tu biblioteka
– jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie Środkowej. Istnieje
tu również Biblioteka Uniwersytecka założona w XIV w. W zbiorach można znaleźć
m.in. Kodeks Wyszehradzki
czy rękopis Jana Husa.
Bractwo różokrzyżowców było
organizacją łączącą uczonych z całej Europy reprezentujących wszystkie
dziedziny wiedzy: od architektury i malarstwa poprzez przyrodoznawstwo po
matematykę. Także trudniących się naukami tajemnymi, z Kabałą i alchemią na czele. Ruch
różokrzyżowców wyznawał ideę jedności świata, kładąc nacisk na analogie
istniejące między mikrokosmosem a makrokosmosem. Nawiązywali oni do idei głoszonych
wcześniej m.in. przez esseńczyków, manichejczyków,
katarów. Za
swój cel poczytywali oni postęp nauki i
rozwój duchowy. Wbrew temu co się powszechnie sądzi, różokrzyżowcy mieli spory
wkład w ideologię, cele oraz symbolikę wolnomularską. Czerpiąc prawdopodobnie wiele
również z wcześniejszych poglądów Templariuszy. Różokrzyżowcy głosząc swoje idee publicznie
(np. poprzez rozwieszanie plakatów) często dawali do zrozumienia, że są w
posiadaniu tajemnej, magicznej wiedzy, która zmieni świat i uwolni ludzi od
doczesnego uścisku, jakim jest monarchia i papiestwo. Organizacja nazywać się
miała Collegium Invisibile R.C. (Niewidzialne Kolegium R.C.) Za datę narodzin
tego ezoterycznego ruchu przyjmuje się rok 1614, kiedy to ukazały się
tajemnicze pisma, autorstwa Christiana Rosenkreuza.
Różokrzyżowcy działali w XV-XVII wieku na terenie Europy głównie w Niemczech, Niderlandach,
Francji oraz Anglii. Często odwoływali się do dokonań Hermesa Trismegistosa, Laozi, Buddy, Pitagorasa, Apoloniusza z Tiany.
Kabała – duchowa, mistyczno-filozoficzna
szkoła judaizmu. Do jej podstawowych źródeł zaliczają się: Tora, Zohar, Ec Haim, Talmud dziesięciu Sefirot,
Sefer
Jecira, Bahir.
Jednym z symboli Kabały jest Drzewo
Życia, które składa się z dziesięciu Sefirot, symbolizujących rozwój.
- Kether (Korona, Jedność). To pierwsza sefira, która zawiera
wszystko, co było, jest i będzie. Jest miejscem pierwszej emanacji boskiego
światła i ostatecznego powrotu. W tej sferze człowiek, osiągając najgłębsze
zrozumienie samego siebie, obcuje z Boską Obecnością.
- Chokmah (Mądrość, Miłość, Moc). Męska i aktywna sefira jest
siłą ukrytą za wszystkim, co jest pozytywne, dynamiczne, napierające. Stanowi
impuls dający początek działaniu, który jest wszędzie tam, gdzie wzrost, ruch,
zmiana, ewolucja. To myśl Boga, aktywna i kreatywna.
- Binah (Rozumienie, Życie, Forma) Także pierwotna, ale
czysto żeńska energia bierności. Podobnie jak u Chokmah jednym z jej tytułów
jest Aima – Matka. Jest intelektem w jego biernym, receptywnym a zarazem
refleksyjnym charakterze. Cechą charakterystyczną jest bierność i czułość,
znajduje się u podłoża wszystkiego, co potencjalne, nierzeczywiste, stałe.
Chokmah, jest mądrością Boga,
Binah – rozumieniem, intelektem Boga. Trzy pierwsze sefiry tworzą Boski Trójkąt
Duchowy, którego wierzchołkiem jest Jedność. Otwierają one Drzewo Życia, jeśli
można tak powiedzieć, tworząc niezmiernie ważny wzorzec, powtórzony na niższych
poziomach.
- Chesed (Miłosierdzie, Łaskawość). Jest siłą, nadającą kształt
rzeczom i wprowadzającą porządek; mocą, która konstruuje i buduje. To łaska
opatrzności, łaska, która obdarza wszystkim, co potrzebne. Takie wyzwolenie
daje człowiekowi moc czynienia wszystkiego, czego zapragnie, ale zgodnie z
boskim prawem.
- Geburah (Sprawiedliwość, Srogość, Surowość, Siła, Lęk). To surowy
boży osąd, równoważący twórczą aktywność Chesed aktywnością destruktywną.
Kraina w pełni wykształconego zmysłu moralnego.
- Tifereth (Piękno, Harmonia, Ozdoba). Sfera Słońca,
promieniującego ciepłem na ludzi, zwierzęta i uprawy, ożywiającą łaskawością
Chesed, ale również smagająca je i wysuszająca niszczącą srogością Geburah.
Reprezentuje stan harmonii pomiędzy sefirami.
Opisane wyżej trzy kolejne sefiry
tworzą Etyczny Trójkąt, reprezentujący ewolucję prawa i porządku natury. W
odniesieniu do człowieka i ludzkości jako całości oznacza początek świadomości,
rozróżnienie dobra i zła oraz pojęcie wolnego wyboru.
- Netzah (Zwycięstwo, Wieczność). Nieustająca cierpliwość
Boga. Jest mocą przyciągania i spójności świata, która wszystko wiąże.
Netzah to zwycięstwo mądrości płynącej z doświadczenia. Jest to świadomość
człowieka, który uczy się lekcji fizycznego świata, zwracając się ku temu, co
samo się ku niemu zwraca.
- Hod (Chwała, Odbicie). Symbolizuje wyższe zdolności umysłowe,
intuicję, wnikliwość, wyobraźnię, ale podobnie jak inne sfery na lewym filarze Drzewa,
wskazuje także na odwrotną stronę medalu: rozum i logikę, którym kabaliści nie
ufają, ograniczenia narzucane umysłowi poprzez wykształcenie i wychowanie.
- Jesod (Podstawa, Roztropność). Miejsce łączenia wszystkich
aktywnych sił, związanych z wtajemniczaniem i magiczną siłą, rodzącą się ze
związku umysłowych zdolności Hod ze zwierzęcymi popędami Netzah. Jest
początkiem samoświadomości. Tu zacierają się granice pomiędzy ja i nie-ja.
Królestwo Boże na Ziemi.
Te trzy sefiry wspólnie tworzą
trzeci trójkąt, zwany Magicznym Trójkątem Osobowości. Magia jest tu rozumiana
jako nauka i sztuka tworzenia form przywoływania, skupiania i kontrolowania sił
duchowych.
- Malkuth (Królestwo, Panowanie). Sefira położona symetrycznie
względem Kether. Ostatnie naczynie Boga i środek, dzięki któremu pozostałe
sefiry urzeczywistniają swój potencjał. Jest sferą Ziemi, materii i fizycznego
ciała, królestwem fizyczności. Jej natura jest poczwórna bowiem zawiera cztery
poziomy, można powiedzieć, że są to wola, rozum, serce i ciało Bóstwa. Malkuth
to wszyscy, którzy skupieni są wokół cadyka jako uczniowie duchowi i stanowią
razem niewzruszony fundament Królestwa Bożego na Ziemi. Jako jedyna sefira na
Drzewie Życia, nie ma przypisanego żadnego chóru, ponieważ na niej toczy się
nasze życie. Inaczej mówiąc: działalność wszystkich anielskich chórów
koncentruje się na człowieku i miejscu jego pobytu w tym wcieleniu, którym jest
właśnie Malkuth. Malkuth to sefira uczniów, którzy są podłączeni do Boskości
poprzez swojego mistrza duchowego, nauczyciela mistyki, boskiego kapłana
znającego wiedzę, cadyka.
-Daat (Wiedza). Pseudosefira, jest nie tylko widzeniem, lecz
także wiedzą. Wynurza się z pustki i bezpośrednio pochodzi od Boga. Jest
dziecięciem boskich sefir, jest nie tylko postrzeganiem, ale i stawaniem się.
Jest tym, co porusza się z Malkuth ku Kether i z Kether ku Malkuth, jednak
naprawdę, w pełni wstępuje tylko w tych, którzy są w stadium Tiferet, rzadziej
Jesod!
Sefiry położone są na trzech filarach: surowości, równowagi
i łaski.
Rozdział 8
John Dee - urodził się w 1527
r. w Londynie, zmarł w1608 r., angielski okultysta, nadworny astrolog Elżbiety
I, alchemik, kabalista, badacz wiedzy tajemnej. Wymyślił nazwę imperium
brytyjskie. Jego ojciec, Roland, był kupcem. Rozpoczął naukę w katolickiej
szkole w Chelmsford (obecnie King Edward VI Grammar School) następnie w latach
1543–1546 uczęszczał do Kolegium św. Jana Uniwersytetu Cambridge. Został tam
jednym z założycieli Trinity College. Pod koniec lat 40. i na początku 50. XVI
wieku podróżował po Europie, gdzie studiował w Belgii, Brukseli i Paryżu.
Podczas studiów poznał matematyka Gemma Frisius i kartografa Gerharda
Kremera. Po powrocie do Londynu, w roku 1552, poznał Girolamo
Cardano, włoskiego matematyka i astrologa. Prowadził wspólnie z nim badania
dotyczące perpetuum mobile. Kiedy podróżował po świecie
spotkał Edwarda Kelleya. Przez pewien czas razem przebywali
na dworze Stefana Batorego, potem udali się na dwór cesarza Rudolfa II. Kelley pozostał w Pradze, a Dee
wrócił do Anglii, gdzie przez Elżbietę I nadana mu została uczelnia w
Manchesterze. Prawdopodobnie zmarł w biedzie, po tym jak po śmierci Elżbiety I
wygnano go z dworu. Według niektórych źródeł uważany był za szpiega Elżbiety I.
Olbracht
Łaski (ur. w 1536
r. w Kieżmarku,
zm. 23
listopada 1605 r.
w Łasku) –
senator Rzeczypospolitej, wojewoda sieradzki od 1566 roku, starosta
marienburski, alchemik i awanturnik. To on sprowadził na dwór Batorego Johna
Dee i Edwarda Kelleya.
Stefan Batory – król Polski, ur. 27
września 1533 r. w Szilágysomlyó, zm. 12 grudnia 1586 r. w Grodnie) –
syn Stefana Batorego i Katarzyny
Telegdi, od 1571 książę siedmiogrodzki, od 1576 r. mąż Anny Jagiellonki.
Dom Kelleya – Karlovo Namiesti 40.
Oprócz Kelleya mieszkali tu i inni alchemicy. Z powodu różnego rodzaju
eksperymentów przez nich czynionych dom cieszył się złą sławą. Budynek
stał się później inspiracją jako dom Fausta dla Goethego.
Kościół św. Ignacego
Nowomiejski ratusz – to stąd Husyci wyrzucili przez okno miejskich rajców.
Rozdział 10Nowomiejski ratusz – to stąd Husyci wyrzucili przez okno miejskich rajców.
Prawosławny Kościół Cyryla i
Metodego na ulicy Resslova. W podziemiach tego kościoła w 1942 r. zginęli
czescy partyzanci osaczeni przez Niemców, którzy dokonali zamachu na Reinharda Heydricha.
Rudolf
II Habsburg (ur. 1552 r. w Wiedniu, zm. 1612 r. w Pradze) – cesarz rzymski,
król Czech w latach 1576-1611, król Węgier i Chorwacji (jako Rudolf I) oraz arcyksiążę
Austrii (jako Rudolf V) w latach 1576-1608 z dynastii Habsburgów.
Grób Rabina Jehuda Löw ben Becalel.
Rozdział 11
Rozdział 11
Katedra św. Wita
Budowę katedry rozpoczął w 1344
r. Karol IV.
Pierwotnie stała w tym miejscu rotunda wybudowana w X wieku, a później bazylika
romańska. Budowę oficjalnie zakończono w 1929 roku, ale w rzeczywistości
prace trwały jeszcze kilkanaście lat. Zatem budowa trwała ok. 600 lat. Katedra
jest historycznym kościołem grzebalnym i koronacyjnym królów czeskich. Ponad
tzw. Złotą Bramą przechowywane są insygnia koronacyjne królów, w tym korona św. Wacława. Dzisiaj to siedziba arcybiskupów
praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi i Czech. Budynek ma długość 124 m, szerokość – 60 m, a wysokość sklepienia wynosi 33 m.
Wejście do katedry.
Widoczna nad wejściem rozeta wraz z witrażem nad nią
nosi nazwę „Stworzenie
świata”. Ma ok. 100 m2
powierzchni. Składa się z ponad 27 tys. kawałków barwnego szkła.
Wieże mają po 82 m
wysokości.
Dawne główne wejście do katedry
na południowej stronie. Złota Brama z 1367 r. Nad wejściem jest mozaika przedstawiająca
Sąd Ostateczny. Podobno stworzono ją z ponad miliona drobnych
kawałków kwarcu i szkła.
Wnętrze katedry – po raz pierwszy w Europie zastosowano tu sklepienie
sieciowe.
Fragment bocznej
ściany z oszałamiającą ilością gotyckich elementów zdobniczych.
Zamek na Hradczanach to oficjalna
siedziba prezydenta Czech. Na dziedziniec wchodzi się przez reprezentacyjną
barokową bramę z rzeźbami walczących gigantów. Wejście pilnowane jest przez
wartę honorową - dwóch gwardzistów. W głębi widoczna pałacowa „Brama Macieja”.
Schody Prezydenta, po których
zawsze schodzi prezydent ze swoich apartamentów, kiedy wita ważne delegacje.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz