„Hieroglify egipskie. Mowa bogów” -
Andrzej Ćwiek
Przewodnik ilustrowany
EGIPT
Znalezienie dobrej książki o Egipcie okazało się niełatwe. Po
przeczytaniu „Mitologii starożytnego Egiptu” – J. Lipińskiej kompletnie
pogubiłem się w ilości bogów i ich znaczeniu. Lektura „Egipcjanina Sinuhe” – M.
Waltari wniosła wprawdzie sporo do zrozumienia starożytnych zwyczajów
egipskich, ale tło historyczne z czasów Achenatona nie bardzo nadaje się na
współczesny przewodnik. Choć książkę tę dla zainteresowanych Egiptem na pewno
mogę polecić. Sporo oczekiwałem po „Śmierci na Nilu” Agathy Christie, niestety
i tu opisy zabytków Egiptu można uznać za raczej skromne.
Dopiero „Hieroglify egipskie. Mowa bogów” - Andrzeja Ćwieka, pozwoliły mi
zorientować się, na co zwrócić uwagę podczas zwiedzania Egiptu. Bardzo dużo
wnoszą opisy znaczenia hieroglifów. Dzięki nim unikniemy patrzenia na
dziedzictwo Egiptu jedynie „z podziwem
i niezrozumieniem” – jak pisze sam autor. Książka zawiera czarno-białe fotografie, pojawił się więc dylemat czy warto je powielać. Jednak uznałem, że kolorowe zdjecia, zrobione często z innej perspektywy oraz wiele dodatkowych, powinny być znakomitym uzupełnieniem tej książki.
i niezrozumieniem” – jak pisze sam autor. Książka zawiera czarno-białe fotografie, pojawił się więc dylemat czy warto je powielać. Jednak uznałem, że kolorowe zdjecia, zrobione często z innej perspektywy oraz wiele dodatkowych, powinny być znakomitym uzupełnieniem tej książki.
Rozdział
Przewodnik
od Kairu do Abu Simbel, od najprostszych zapisów do kryptogramu.
Kair
Muzeum Egipskie w Kairze zostało założone w 1835 roku. Od 1902 roku
muzeum mieści się w specjalnie dla niego wybudowanym neoklasycystycznym gmachu
przy placu at-Tahrir w Kairze. W zwieńczeniu
półokrągłego frontonu głowa bogini Hathor.
Na dziedzińcu muzeum można
znaleźć również wiele ciekawych zbiorów.
Wielkie
Egipskie Muzeum. Obiekt, który ma przejąć część zbiorów i ruchu
turystycznego. Muzeum budowane jest w Gizie ok. 2 km od piramid. Planowany
termin otwarcia - 2022 rok.
Paleta Narmera (kopia)
– Muzeum Egipskie w Kairze.
Podobno najcenniejszy eksponat Muzeum
Egipskiego w Kairze - 7,5 centymetrowa figurka Cheopsa. Wykonana z kości
słoniowej.
Sarkofag Achenatona na dziedzińcu
muzeum. Obok sarkofag Udża-Hor-mehita.
Giza
Piramida Chefrena
Pozostałości wapiennego
wykończenia piramidy Chefrena.
Piramidy widoczne z
punktu widokowego…
…i z innego miejsca.
Po kolei widać
piramidę: Cheopsa, jego syna Chefrena i w głębi wnuka Mykerinosa.
Sfinks ma długość ponad 70 m
i wysokość ok. 20 m.
Ułamany nos rzeźba zawdzięcza
według jednych – żołnierzom Napoleona, którzy w roku 1798 urządzili na nim zawody
strzeleckie, a według innych - Arabom ok. 5 wieków wcześniej, którym religia
zakazuje przedstawiania ludzkich postaci. Natomiast jego broda znajduje się
obecnie w British Muzeum w Londynie.
Do
dzisiaj trwają spory, kogo przedstawia ta rzeźba? Wiadomo było, że ma ona twarz
faraona, ale którego? Dr Mark
Lehner, amerykański archeolog uważa, że Sfinks ma twarz faraona Chefrena,
który rządził prawdopodobnie między 2570 a 2540 rokiem p.n.e. Sfinks stoi przed
piramidą Chefrena. Na pierwszy rzut oka twarz posągu niezbyt przypomina tę z
rzeźby w Muzeum Kairskim (powyżej). Jednak te koncepcje wydają się potwierdzać
prace francuskiego uczonego Augusta Mariette,
który w 1853 roku w pobliżu Sfinksa odkopał ruiny dolnej świątyni Chefrena
pełne posągów tego władcy. Twarz sfinksa wydała mu się bardzo podobna do
oblicza faraona przedstawianego na figurach. Uznał więc, że to twarz Chefrena.
Karnak
Karnak to największy na świecie
odkryty w XVII wieku kompleks świątynny. Cały teren jest większy niż niektóre
starożytne miasta. W 1979 roku Karnak wraz ze słynną Świątynią Amona znalazł
się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. W starożytności miejscowość była
częścią Teb –
które wielokrotnie były stolicą państwa.
Zwiedzając Karnak
przeciętny turysta zwykle zostaje poinformowany o tym, że będzie zwiedzał świątynię,
która ma ponad 4 tys. lat i jest poświęcona bogowi Amonowi.
Często nie zastanawiamy się nad tym,
że Karnak to zespół świątyń rozbudowywany od II dynastii (ok. 2700
lat p.n.e.) aż do czasów ptolemejskich
(ok. 300 lat p.n.e.).
Do świątyni Amona prowadzi
Aleja Sfinksów, czyli aleja procesyjna....
...z 40-stoma sfinksami o głowach barana (baran to święte zwierzę Amona).
Subtelne reliefy wewnątrz świątyni.
Przed każdym sfinksem, między jego łapami, znajduje
się posąg faraona.
Posąg Ramzesa II –
Muzeum Egipskie w Kairze.
Po prawej pozostałości drugiego posągu Ramzesa
II w Karnaku.
Świątynia Amona
połączona była długą, ok. 3,5
km, kamienną
aleją sfinksów ze Świątynią Narodzin w Luksorze.
Za pierwszym pylonem znajduje się wielki
dziedziniec, na którym ustawiono wyrzeźbione w granicie posągi Ramzesa II
Po lewej Ramzes II z żoną Nefertari. Dla podniesienia
wagi Ramzesa, Nefertari sięga mu do kolan. Faraonowie przedstawiani są
zazwyczaj w dwóch charakterystycznych królewskich postawach – albo ze
skrzyżowanymi na piersiach rękoma trzymającymi symbole władzy…
…albo z ramionami opuszczonymi ku
dołowi, z zaciśniętymi pięściami – oznaką siły, wysoko uniesionym podbródkiem i
lekko wysuniętą do przodu lewą nogą – symbolem odwagi.
Obie rzeźby stoją
przed drugim, dziś zrujnowanym, pylonem świątyni.
Za drugim pylonem
zaczyna się największa na świecie sala hypostylowa o wymiarach 102x53 m.
Najwyższe o wysokości 23 m zakończone są kapitelami w
kształcie rozwiniętego kwiatu papirusu. Górna część każdej kolumny ma około 15 m2 powierzchni.
Kolumny niższe, ustawione w 14 rzędach, mają
głowice o kształcie zamkniętych kwiatów papirusu. Różnica wysokości między nawą
centralną, a opartymi na niższych kolumnach nawami bocznymi umożliwiła
zamontowanie okien oświetlających wnętrze sali. W zacienionych miejscach u góry
można zobaczyć oryginalne barwy niewyblakłe od słońca.
Obeliski Thotmesa I oraz jego córki Hatszepsut
Skarabeusz Amenhotepa III przy Świętym Jeziorze.
Tutaj zawsze można zastać wędrujących wkoło turystów pełnych nadziei na
spełnienie swoich marzeń.
Świątynia Luksorska powstała za czasów Amenhotepa
III. Dalej rozbudowywali ją Tutanchamon,
Horemheb i Ramzes II. Warto zwrócić
uwagę na trzy dodatkowe posągi, których nie ma na zdjęciu autora. Przed wejściem do Świątyni stały kiedyś dwa
obeliski. Jeden z nich został podarowany rządowi Francji przez Muhammada Alego.
W zamian za to rząd Francji podobno podarował władcy… zegarek.
Prawdopodobne kolory świątyni w
czasach starożytnych.
Obelisk ze Świątyni Luksorskiej na placu de la Concorde w Paryżu. W 1998
r. Jacques Chirac kazał ozdobić obelisk pozłacanym piramidionem.
Perystylowy dziedziniec
Amenhotepa III
Na terenie świątyni znajduje się najstarszy meczet
w Egipcie - meczet Abu Hadżdżadża.
Posąg Ramzesa II
Z tyłu widać kartusze z imieniem
władcy.
Teby zachodnie
Życie w Egipcie zaczynało się
wraz ze wschodem słońca, a kończyło się wraz z jego zachodem. Dlatego wszystkie
nekropolie egipskie, w tym piramidy, znajdują się po zachodniej stronie Nilu.
Dolina królów.
Na zdjęciu widać wejścia do poszczególnych grobowców. W czasach grzebania
faraonów wejścia zasypywano żwirem, żeby zabezpieczyć groby przed kradzieżą. Mimo
tego, grobowce i tak były okradane.
Wraz z objęciem władzy przez
faraona, w Dolinie Królów zaczynano wykuwać mu grobowiec. Im dłużej rządził
faraon tym większy (głębszy) i bardziej okazały był jego grobowiec. Niestety, obecnie
rygorystyczne zakazy dotyczące robienia zdjęć, uniemożliwiają przeciętnemu
turyście zarejestrowanie jednego z najpiękniejszych fenomenów egipskiej sztuki
i kultury. Grobowce oznaczone są dzisiaj symbolami KV (King Valley) i kolejnym
numerem.

Deir El-Bahari
Dolina Deir El-Bahari jest położona
dokładnie naprzeciw Świątyni w Karnaku po zachodniej stronie Nilu.
Najbardziej znaną budowlą w
dolinie jest grobowa świątynia Hatszepsut. Za świątynią Hatszepsut wznosi się stumetrowa
skała, która oddziela dolinę Deir El-Bahari od Doliny Królów.
Z daleka świątynia wydaje się być
prostym budynkiem złożonym z równych bloków kamienia. Bliższe spojrzenie
pozwala poczuć klimat starożytnej budowli.
Zdobienia na dziedzińcu
świątyni.
Wewnątrz świątyni.
Jadąc w kierunku świątyni
Hatszepsut mijamy dom Kazimierza
Michałowskiego, Polaka, którego osiągnięć dla archeologii starożytnego Egiptu
nie sposób wymienić.
Kolosy Memnona
Nazwę Kolosy Memnona
gigantycznym posągom nadali Grecy. Przeciskający się przez szczeliny w posągach
wiatr powodował dźwięki, które kojarzyły się z jękiem. Według Greków, tak Eos, matka Memnona, opłakiwała śmierć swego
syna zabitego pod Troją przez Achillesa.
W rzeczywistości 17 metrowe posągi przedstawiają Amenhotepa III i są
pozostałością po świątyni władcy. Budowla w czasach swojej świetności była większą
od świątyni Amona w Karnaku, lecz została zniszczona przez trzęsienie ziemi.
Edfu
Ulica w Edfu
Edfu – miasto w południowym
Egipcie na zachodnim brzegu Nilu. Ośrodek produkcji rolniczej, nadgraniczne
centrum handlowe. Obecnie ok. 140 tys. mieszkańców. W czasach Starego Państwa
pełniło rolę strażnika tzw. „bramy elefantyjskiej”, chroniącej południową
granicę państwa.
Świątynia Horusa
Już w starożytnym Egipcie Edfu
było ośrodkiem kultu Horusa.
Budowę świątyni w miejscu wcześniejszej świątyni z czasów Nowego Państwa
rozpoczął w 237 p.n.e. Ptolemeusz III, a zakończona została około
roku 60 p.n.e. w czasach panowania Ptolemeusza XII. Dynastię Ptolemeuszy rozpoczął Ptolemeusz I Soter
– wódz Aleksandra
Macedońskiego.
Świątynia Horusa należy aktualnie
do najlepiej zachowanych egipskich budowli sakralnych z tego okresu i jest
drugą co do wielkości spośród zachowanych świątyń w Egipcie (największą zachowaną
świątynią jest Karnak).
Jej ogromne pylony
o wysokości 35 m
i szerokości 35 m
należą do największych. Relief zdobiący ścianę pylonów przedstawia Ptolemeusza XII
zabijającego wrogów Egiptu w obecności Horusa i Hathor.
Za pylonami wybudowano
dziedziniec otoczony kolumnadą. Przejście przez pronaos prowadzi
do sali hypostylowej.
Dalej znajduje się sanktuarium. Długość całej
świątyni wynosi 137 m,
a szerokość to 79 m.
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz